BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Wednesday 8 July 2009

Adoiyai...

Saya bukannya nak perasan atau nak berbangga. Tapi dah memang macam tu dari dulu sampai sekarang. Bukan saya sorang je, semua adik beradik saya macam tu. Sampaikan anak buah saya pun naik bengang, jealous pun iye gak. Mana tak nya, my beloved mum (MBM) tu pantang la nengok saya buat keje skit mesti dia kesian. Dokong Soffiya sekejap mesti kena tegur. Turun naik tangga pun kena tegur gak. Tu belum lagi dia nengok saya memunggah peti ais ke, almari dapur ke, mengelap lantai dapur ke. Yang kesiannya si Mimi la...

'Mimi, kesian makteh tu. Nanti jangan lupa basuh pinggan mangkuk ni. Dia tu penat baru balik dari university.'
'Nenek masak lauk ni untuk makteh tau. Kesian dia balik dari university nanti mesti dia lapar.'
'Mimi, kita share lah milo tu. Kesian kat Mak Teh nak kena buat air lagi.'

Semuanya lah kesian. Kekadang rimas jugak terutama bila ada orang lain. MBM memang pantang betul nengok saya ke sana ke sini buat kerja. Kalau boleh dia nak semua kerja orang lain buat. MBM memang suka sangat kalau tengok cik abeku bantu saya buat kerja. Dia kata, Ina ni fragile sangat. Senang sakit sakit badan. Kalau Ina sakit, kesian kat anak-anak sebab takde sapa yang uruskan.

Tu yang boleh buat orang lain dengar jadi naik menyampah. Mimi pun sama. Bengang je bila dengar nenek dia asyik backing mak sedara dia ni. Sabar je lah Mimi. Nenek dah memang camtu. Takkan lah Mak Teh nak tegur Nenek. Hilang akal apa... Ngan Ibu awak pun cenggitu gak. Kalau orang lain kata, Nenek mesti lebihkan cucu. Tapi bukan Nenek awak. Nenek awak tu memang sayang anak dia 500%. Kalah lagi sayang kat cucu.

Sebenarnya saya pun memang dah lali dah dengan perangai MBM. Dia kalau boleh, anak dia jangan buat keje kuat-kuat, biar orang lain buat. Anak dia jangan susah susah. Dari dulu lagi, saya selalu dengar dia bercerita pasal anak-anak yang penat bekerja, outstation tak habis-habis, kena hamput boss, kena tipu orang, kena macam-macam. Kalau boleh, MBM nak semua mesti smooth. Tak best la cenggitu Mak. Takde thrill. Hidup mesti outrages. Baru ada makne... Ceh, ada berani nak cakap camtu. Try tengok... isshhh... idok la. Jadi anak durhaka pulak nanti.

Jadinya, buat pekak jelah. Nak mengemas lebih-lebih pun masa MBM tengah tidur. Kalau dia bercerita, dengar je. No feedback no comment, otherwise I will be bias. Paling tidak pun, cari cite best tuk dia cite. Skang ni MBM tengah giler bunga ros. Kiranya saya ngan cik abeku sangat lah bertuah. Dah cantik sangat dah pokok pokok bunga ros tu. Bunga bunga untuk potpuri pun dah banyak dah. So, saya selalu akan try tukar tajuk cite kepada Tanamanku atau Pokok Sayurku atau Macam Mana Nak Menanam Pokok. Mesti MBM layan punya. Dah memang favorite dia kan. Yang penting, saya kena selalu back up Mimi. Nanti kesian kat Mimi, jeran dia nak datang sini lagi. Takpe Mimi, this week kita gi CB ya. Tapi nak belanja belum boleh lagi. Munnie ku belum masuk lagi... Tunggu ya...

2 comments:

Anonymous said...

haha..
nak wek cano..tu la nenek ku yg masih tinggal..
nenek melaka yg dikasihi,atuk melaka yg disayangi,atuk serembn yg dirindui,sume d pegi..huk3
so,appreciate je pe yg ada n yg tinggal..nnt tu la yg tinggal kenengan..hehe

nasib la ibu da 'asah' anak dia ni,disesuaikan ngn 'taste' nenek..he..alhamdulillah

Anonymous said...

chaiyoo mimi chaiyoo...
class la gitu...