BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 3 March 2015

Berpantang Selepas Bersalin Siri 2

Apa lagi ya cerita berpantang ni?

1. Hadkan pergerakan
Pernah tak dengar orang tua berleter suh dok diam masa kita tengah berpantang? Ha...ikut yo lah cakap tu. Memang betul. Urat2 kita semua tengah berada dalam recovery mode. So beri peluang kepada badan tu untuk relax dan kembali pulih. Bak kata mak, 'Biar sampai ular melingkar bawah katil'. Ganas kan statement tu. Tak de la sampai tahap itu. Perumpamaan itu nak menunjukkan bahawa kita tak yah lah buat kerja-kerja rumah terutama menyapu. Menyapu kan mesti sampai bawah katil. Tu la jadi perumpamaan tu.

Sebenarnya, jika ada peluang untuk meminta bantuan orang lain, mintalah. Jangan sekali2 segan. Maksud kita dalam bab2 mengendalikan hal ehwal rumah; menyapu, basuh kain (tang tenyeh button washing machine tu lain yo), basuh pinggan, ke hulu hilir mengejar anak etc. Kita buatlah keje lembut2; lipat kain, memasak (yang mudah2 la...jangan la korang merendang pulak), siapkan baju anak etc.

Namun ramai juga yang memang takde sapa menolong. Jika begitu, elok ikat elok2 bengkung kat badan tu and buatlah kerja. Tapi bataskan mana yang perlu terutama menyapu dan basuh pinggan. Mintalah sokongan dan bantuan suami untuk buat kerja2 ni. Nanti tangan cepat lenguh, pinggang sakit, jari2 mudah kebas. Banyak risikonya.

2. Buat stok susu
Ramai lupa bab ni. Dok sibuk nak jaga badan, lupa lak deh kat susu badan. Nasi kurang, air kurang, so mana nak datang air susu. Banyakkan ambil air susu, sayur pegaga, sayur bayam, makan nasi, makan kurma, kismis. Sayur pegaga tu buat kan rendang dengan daging. Bukan kita je makan, orang lain pun selera tau.

Dalam waktu berpantang ni lah, susu insya-Allah melimpah ruah. Allah memang bagi rezeki itu semasa dalam waktu pantang. Allah nak permudahkan kerja kita. Waktu tu kan nak urus diri and si comel juga. So dengan adanya susu badan kita dah tak payah susah2 nak buat susu. Yang paling penting, bonding time dengan si comel kita.

Macam mana nak buat? Dapatkan small container untuk 3 hari pertama. Yang untuk buat dadih tu pun OK. Selalunya waktu tu hanya keluar kolostrum susu yang pekat warna emas tu. Yang itu, jangan buang weh walaupun hanya sesudu. Sangatlah berharga. Bila susu dah mula banyak, gunakan botol2 susu yang saiz kecik tu. Ada brand tu jual sekali 3 botol. Yang penting adalah labeling dan tempat simpan. Tulis date memerah tu pun cukup dah. Simpan pula dalam freezer. Nanti kita cuba cari recommendation storage untuk susu.

Nak perah camno? Lain post la beb.

3. Bertungku
Setuju tak kalau kita kata bertungku ni juga membantu pengeluaran susu yang banyak? Bukan itu sahaja, bertungku juga boleh memecahkan ketul-ketul darah yang banyak dalam rahim tu terutama untuk 7 hari pertama kelahiran. Gunakan tungku besi yang bentuknya macam paha ayam tu. Boleh lah kan. Kita pun tak tahu nak cari persamaannya. At least boleh faham hehehe.

Dengan bertungku kita banyak membantu tubuh untuk pulih. Batu2 tungku atau tungku moden tu kita letakkan kat bawah kaki, bawah peha, bawah lutut, bawah pinggang, belakang badan. Fuh...best. Lemak2 yang dok bersengkanyut kat badan sepanjang kita mengandung tu pun boleh cair tau. Jangan lupa letak kat celah ketiak. Kat situ ada urat untuk susu badan. Insya-Allah, lancar susu mengalir malahan banyak jadinya.

Bertungku ni seeloknya sekali sehari sepanjang 44 hari. 'Seeloknya'... kena quote beb. Sebab selalunya tak jadi macam tu kalau tak berdisplin. Kalau guna batu boleh lah rasa malas atau rasa tak kuasa nak buat. Sekarang ni dah adakan yang moden, gunakan aje. Even tilam panas pun dah ada dah kan. Kita sampai sekarang selalu guna hot plat untuk mana2 part yang sakit. Berguna...

4. Jangan menjerit
Hihihi...gelak dulu. Ini ditujukan especially for mum with kids. Waktu tu lah, sorang terkencing dalam seluar, yang sorang lagi tuang susu sebab nak makan cereal tapi tertumpah. Ha apalagi, jadi tarzan lah kita kan. So, tarik nafas and relax. Dah jadi kebiasaan sebenarnya kita suka jadi tarzan. So, bila tengah berpantang pun kita nak juga buat macam tu.

Suara kita actually berada pada tahap normal. Kita je sometime rasa suara kita tak cukup kuat. Actually keseimbangan dalam telinga ada sedikit terganggu semasa proses bersalin. Tidaklah besar dan tidaklah merbahaya. Cuma kita akan rasa suara kita tak cukup kuat. Tu yang dok terjerit terjerau tu.

Jadinya, be cool. Cakap dengan kadar yang biasa. Penggunaan suara melampau macam menjerit tu banyak mengganggu urat2 especially di perut. Kan kata suara dari perut kan.

5. Tidak membiarkan kaki berjuntai
Apabila duduk di katil ka di kerusi ka, biasakan ada bangku kecil untuk kita letakkan kaki. Kotak kasut pun OK. Yang penting, kaki tak berjuntai. Ini adalah untuk mengelakkan semua beban berat badan ditanggung oleh kaki. Kesian kat kaki kita kan.

Haaaa...ngantuknya. Kita sambung lagi.

Much love. Wasalam.

1 comments:

Anonymous said...

dah boleh buat buku ni puan.