BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 30 December 2008

Tuhan dia putih...

Satu hari tu, sedang kami menonton TV, anak sulung saya berbunyi, "Ma, tadi mayyah nampak tuhan kristian." Glup. Tak tertelan rasanya air liur bila mendengar seorang kanak-kanak berumur 5 tahun bercakap macam tu. "Tuhan dia putih, ma."

Apa la tindakan kita kalau kejadian tu berlaku di Malaysia. Mungkin kita akan melenting dan meminta supaya jangan memikirkan perkara tersebut. Sedangkan sekarang di bumi orang yang nyata mempunyai aliran agama yang jauh menyimpang dari Islam. Saya jadi terkelu lantas meminta bantuan suami.

"Sumayyah nampak Tuhan dia macam mana?".

"Tuhan dia macam orang, macam kita lah tapi putih sangat."
"Mayyah masuk gereja ya tadi?"
"Ha lah pastu kena nyanyi"

Suami memandang saya sambil menggeleng. Saya terdiam lagi.

"Baba, Allah tu macam mana?" Masya Allah, seawal 5 tahun kami terpaksa dan nampaknya wajib menerangkan isu ketuhanan kepada anak.

"Sumayyah, Allah tu tiada tandingan. Maha Besar. Maha Berkuasa."
"Macam Power Rangers ya Ba," anak kami yang nombor dua, Abbas pulak menyampuk.
"Pun bukan. Dia lagi Besar. Bukan macam manusia, bukan macam Power Rangers. Sebabnya, Dia lah yang menjadikan kita semua, kucing, anjing, laut, semua lah. Kalau Allah macam kita, macam mana Allah nak jadikan manusia." Panjang lebar jugak suami saya bercerita. Entah faham entah tidak lah anak kami tu.

"Patutlah Allah duduk kat awan kan Baba sebab Allah tu besar. Kalau kecil macam mana Dia nak tengok kita semua kan." Tarik nafas lega saya. Sekurang-kurangnya dia faham walaupun mungkin tidak sepenuhnya.

Sememangnya bersekolah di sini, hakikat mempelajari unsur-unsur ketuhanan Kristian terpaksa di terima. Di sekolah manapun, itulah yang budak-budak perlu belajar. Tahap permulaan adalah melalui lagu-lagu. Sampaikan Cikgu Sumayyah menulis nota kepada ibu bapa meminta anak masing-masing supaya lancarkan lagu-lagu tu. Sumayyah selalu juga menyanyikan lagu-lagu tersebut. Mula-mula tak terang sangat sebutan nyanyian tersebut. Tapi bila dah berulang kali, saya menangkap maksud lagu-lagu tersebut. Saya lantas meneliti bait-bait lagu mereka. Semuanya memuja baby jesus dan Bethleim. Saya terpaksa bertegas dengan Sumayyah.

"Lagu-lagu tu Sumayyah boleh nyanyi kat sekolah saja tau."
"Tapi Mayyah suka lagu baby jesus tu."
"Ingat, kita orang Islam. Lagu-lagu tu hanya untuk orang Kristian. Berdosa kalau orang Islam suka kat lagu tu."

Sejak dari tu, Sumayyah selalu bertanya pada saya lagu mana yang dia patut nyanyi. Ada la dua buah lagu dari sepuluh yang nampaknya tiada kaitan dengan ketuhanan. Ada juga suatu hari tu, Sumayyah menyanyikan lagu yang terkandung perkataan The Maker. Cepat-cepat saya bertanya, apa maksud The Maker? The Maker tu Allah lah, Sumayyah menjawab. Syukur Alhamdulillah. Anak saya telah mula mendalaminya.

Memang benar cakap beberapa senior. Selalunya kita akan merasai kepayahan di awal kehidupan dan persekolahan. Terpaksa menerangkan halal haram terutama mengenai makanan, mengenai ketuhanan, siapa Tuhan kita dan siapa tuhan kristian, mengenai bangsa dan bahasa. Hanya kita yang mampu membimbing mereka. Cuma perlu bersabar dan menerangkan yang nyata dan benar.

Anak adalah harta paling berharga. Walau setinggi mana ibu bapanya menuntut ilmu, jika terlalai dalam mendidik anak, tiada ertinya. Mereka amanah Allah.

4 comments:

Anonymous said...

try

dealova said...

da hardest thing in da world is to decide....

Ina & Beib said...

thats right dear.. but most of the time yr need to decide

Anonymous said...

Ina, gud to see you here... miss you girl...