BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 19 October 2009

Selamat berjuang Ruzalina

Kiranya bulan depan saya akan memasuki fasa kedua dalam hidup sebagai PhD student. Do I am happy? Do I am satisfied wih my own progress? Hemm... fikiran pun dah start nak berkecamuk dah. Bukan apa.. I did quite a number of experiments and analysis. Memang well done lah to myself. Tapinya, saya tak reti camne nak relate between my results with the theoretical side. Yelah... selalunya memang dok buat research and direct interprate the data as it is. Tak da nak korek2 dari mana dia mai, tang mana dia masuk. Memang serabut.

Last week saya minta my supervisors to attend his lectures. Itu pun after read through the books suggested by him and try to do online simulation (MC). Haiya.. tak paham lorr.. Dia bagi lagi reference from Particle Data Group (Particle Physic). Saya baca lagi dengan penuh perasaan. Ayoyo... ini apa cite ni? Memang bengang betul bila tak paham. Lagilah saya nak gi class to fresh back my basic knowledge. Lagipun he is an undergraduate lecturer for high energy physics. So, rasanya takde hal lah pun nak join kan. Alih-alih dapat email from him to meet him on Monday (today) to discuss further on this matter.

Bila nak jumpa supervisor, makanya saya kenalah menggeletar lagi. Entahlah, si Prof tu bukan main baik lagi. Tak pernah merendah-rendah kan saya malahan selalu mengatakan yang u can do it. Tapinya, saya tetap gabra. Adoiyai... Prepare la saya seadanya dengan penuh kemalasan pada Ahad malam Isnin. Abang Zainal yang baru sampai pun macam kagum je nengok adik dia bertungkus lumus mengadap buku-buku tebal kat atas meja beserta kertas2 jurnal yang melambak. Tergelak kat diri sendiri. Pastu padan muka pun iye gak sebab kerja last minute. But that's me maa... I am doing very good work when it gonna come to the end. My mind will give very good critical thinking at that time. And the results...tadaa... 85% berjaya. Maknyanya if I did started the works from the beginning, it gonna reach 99% or even 100%. Habih camno.. dah selalunya gitu. Dari SPM sampai UM sampai PTK and sampai la ni... Bila mau ubah pun tak tau...

Bila jumpa tadi, seperti biasa my Prof membuka bicara dengan How is it Ruzalina (pronouce it as Ruzlina)? Hemm...itu ayat pertama saya dengan tangan membuka nota-nota saya malam tadi. Ok Ruzalina... electrons and photons are very good.... blah blah blah... But Prof, I love to do all the practical things. It mess me when it come to the theoretical side. How do I relate... blah blah blah.... Ruzalina, remember you are not expected to be master in all this matters. You should focus... blah blah blah... Lepas setengah jam.... Ok Prof. I agree with that and will try. I will get David's help (my second supervisor) for this.

Huhh... tak berjaya juga saya nak masuk kelas dia. Kenalah saya belajar sendiri sambil mengagak-agak apa yang patut. David pun siap offer macam biasa. Dia memanglah dah selalu kena kejar dengan saya. Prof selalu takde. Alhamdulillah, dia tinggalkan David untuk saya. Kalau tak lagi serabut lah saya jadinya. Makanya dari hari ini, saya kena bekerja lagi kuat untuk memaham mende-mende yang serabut tu untuk memastikan tidak menjadi serabut. Ok Ruzalina... you can do it...

2 comments:

Anonymous said...

makteh:)

Ina & Beib said...

ye nana...
dah ready mai sini? hehehe
sejuk weh skang...tp jgn risau, baju2 tebal ada di sini. kak ngah dah ready dah..ni takleh tulis byk. ada keje...nnti kita story lagi

take care ya...