BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 2 April 2009

Puding Roti Bakar sesuka hati saya

Akhirnya saya berjaya menyediakan satu resipi yang boleh diingati. Puding roti bakar ni memang saya selalu buat di sini tapi masalahnya tidak pernah sama rasa. Ini kira kes buat kuih tu guna konsep campak buang. Nak tergelak pun ada sebenarnya. Bukan apa, macam orang pro la konon. Bila orang tanya, saya akan kata senang je, campak buang je. Tapi memang senang pun. Ini dianggap paling basic. Kalau nak tambah flavour, nak top up benda-benda lain mesti best punya.

Mula-mula ambil blender. Pecahkan 4 biji telur kat dalam blender. Masukkan 5 sudu makan gula. Seeloknya letak 4 sudu dulu. Dah blend dalam sesaat dua, then rasa. Tak cukup manis, baru tambah lagi. Masukkan pula double cream (medium size). Kalau di Malaysia, guna je setin susu cair. Dah masuk double cream, tambahkan air kat dalam bekas double cream dalam takat hampir penuh. Kira takde membazir la ceritanya. Dah tu sesudu kecil vanilla kalau suka. Kemudian, blend dalam lima enam saat. Tak perlu lama sebab kita bukan nak buat kek cuma cukup nak bagi sebati.

Bekas adunan untuk dibakar tu, kita atur roti. Saya selalu gunakan depan dan belakang roti buku Hovis tu. Kerat empat atau enam. Dalam dua keping dah cukup. Jangan guna bahagian tengah sebab nipis, tak best. Sebaiknya roti keras macam roti Perancis tu. Kemudian saya tuangkan semua adunan dari blender tu dan tabur kismis. Saya kira masa persediaan sehingga tahap ni tak sampai pun sepuluh minit, lebih kurang enam minit je.

Kemudian bakar puding tu dalam sejam setengah berdasarkan kekuatan api oven. Yang penting kita nampak bahagian atas dan kelilingnya akan jadi coklat keemasan. Lagi satu, kasi goyang-goyang sikit bekas tu. Kalau adunan tu still bergoyang, makanya belum la masak lagi.

Kadang kadang saya suka juga tambah apa patut macam pisang dan chocolate chips. Ada sekali tu saya letak kek marble bentuk jejari. Kiranya letak je apa yang patut, mesti ok punya. Kalau dah buat, kasi la komen. Boleh buat penambahbaikan. Selamat mencuba terutama kat Nadia. Nak tumpang masak kat rumah pun ok je. Hihihi...

3 comments:

Anonymous said...

cane nak text kat sebelah ni??xde borg isi nama pun..heh~

sejak da dok oversea ni,phew,makteh da bley bkk kdai r..bkk bakery ke..konpem xde org leh buat masak2 campak2 ..hehe..partner ngan nek andak..konpem gempak..hek2

MOHD KHUBAIB DAN RUZALINA said...

hehehe...memang terror pun sebenarnyer. terror campak buang la beb

dealova said...

haha...
eleh makteh,,
kite sama la,..
kt cn, gune oven mmg pkara biasa, sbb gas murah..kat msia, xdpt de..huhu..

makteh..yang kek bakar tu kn, kt sini xde minyak sapi.abih, nak ganti dgn ape?