BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 1 February 2009

Healthy Lunch Pack

Cerita Sumayyah lagi.
Selesai sahaja meeting dengan supervisors pagi tu, saya meneruskan kerja di school. Bukan apa, kalau balik rumah alamatnya memang tak buat apa-apa la saya hari tu. Tiba-tiba Xperia saya bergetar. Ada call masuk maknanya.

"This is St Mathew's office. Regarding Khaireen."
"Is anything wrong about her?"

Bukan apa, semalam mereka call juga bertanyakan lunch bag Sumayyah. Mereka kata mereka tak jumpa. Saya terpaksa menerangkan bentuk beg plastik yang Sumayyah bawa pada hari itu dan meminta maaf memandangkan lunch bag Sumayyah sebenarnya tertinggal di sekolah pada hari sebelumnya. Maka jawabnya saya terpaksa menggunakan beg lain sebagai ganti.

"Oh no, she's doing well here. We are just wondering on meal for her lunch today."
Hari tu saya sediakan tiga potong kek, cookies, coklat dan yogurt drink. Ada masalah ke?

"Yes. In St. Mathew we are demanding on healthy lunch for children."
Dan akhirnya saya terpaksa mendengar short lecture berkenaan healthy meal. Sambil itu saya terfikir bagaimana mereka boleh tahu jenis makanan yang Sumayyah bawa dan sebelum tu pula mereka yang sibuk mencari beg bekalan Sumayyah. Sedangkan sekolah tu sudah tentu mempunyai murid yang ramai untuk dimonitor.

Balik dari sekolah, saya terus bertanya Sumayyah. Dia kata, semasa waktu makan mereka perlu beratur menuju dewan makan dan membasuh tangan. Kemudian terus ke meja makan yang telah terhidang bekalan yang Mama bagi.

Patutlah mereka tahu jenis bekalan yang dibawa oleh setiap murid. Mereka yang bertanggungjawab mengambil lunch bag itu dari kelas masing-masing dan menyusun bekalan tersebut.

Sejak hari itu, saya sangat berhati-hati menyediakan bekalan Sumayyah. Terima kasih juga buat Kak Hajah dari Brunei yang mengajar saya menyediakan healthy lunch pack. Yang penting mesti ada air (selalunya saya letak yogurt drink Tesco atau Munch Bunny Nestle. Alhamdulillah lah harganya murah), buah samada pisang atau anggur (itu sahaja buah yang Sumayyah suka makan selain durian), roti berinti coklat, butter sugar, tuna atau telur, dan tiga keping biskut atau Coco Pops Kellog's Bars. Kalau terlebih rajin, saya grill atau goreng fish fillet and chips.

Kalau di Malaysia la, agak-agak boleh ke saya sediakan makanan yang seperti itu? Atau dengan lain perkataan, saya ada masa ke untuk itu? Syukurlah Allah memberi saya peluang kali ini.

1 comments:

Anonymous said...

pergh.bes gle student dpt attention cmtu...hehe
mmg dia jage anakmurid sume..
untung tol,xyah berebut bli mknn kat kantin..
bukak bekal mama bg je..xyah pk nak bli pe..haha