BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Friday 27 February 2009

Rumahku Syurgaku...

Wah, sekarang ni pukul 4 pagi burung-burung dah mula berkicauan. Mula tu ingatkan kami lambat bangun. Tengok jam baru empat pagi. Rupa-rupanya itulah antara petanda spring nak masuk. Inipun otai yang bagitau. Harapkan kami, inilah pertama kali merasa empat musim. Sebelum ni, setakat duduk negara orang dua tiga minggu adalah. Memang takde experience langsung. Dapat main snow tu pun, kira dah bersyukur sangat.

Tapi si Sumayyah pulak sibuk tanya bila nak summer. Tu yang tengah sibuk cari rumah baru tu. At least ada garden, small pun takpe. Bukan nak menanam (tangan saya ni keras sikit.. tanam daun pandan boleh lah), tapi dapat anak-anak saya bermain waktu summer nanti pun dah alhamdulillah. Duduk flat pun ok tapi mesti ada private garden. Bukan apa, orang sini biasalah gayat sikit. Kawasan kat luar flat tu bukan main cantik lagi. Semuanya untuk dipandang je. Budak-budak bukannya boleh main. Nanti tak pasal-pasal, polis dari community support datang nak saman kita sebab buat bising. Setakat saman, ok lah. Kalau diangkut ke balai polis lagi lah payah.

Cerita pasal cari rumah sewa ni pun kekadang mendebarkan. Macam kami hari tu, dah jumpa dua rumah yang memang berkenan. Satu dekat dengan Hillingdon Hospital dan satu lagi dekat dengan universiti. Dua-dua ada taman dan yang bestnya, rumah yang dekat universiti tu rumah setingkat. Ish, memanglah susah nak dapat rumah setingkat ni. Alih-alih, dua-dua dah kena ambil. Bukan apa, takkan lah kami nak ambil rumah tu sedangkan current home ni tamat contract (6 bulan) akhir bulan empat nanti. Tidaklah kami mempunyai lebihan duit untuk membayar dua rumah sewa dalam sebulan. Makanya, kenalah kami cari dan mencari lagi.

Agen yang sekarang ni pun, sibuk juga carikan rumah untuk kami. Itu kata dia, taktau lah yang sebenarnya. Biasalah bangsa mereka tu walaupun agamanya Islam. Tapi, kira kami pun dah pandai juga demand. Dah ada list of criterias yang perlu agen fulfill. Inipun belajar dengan otai jugak yang berlagak tu penting sebab pada mereka customer is always win.

Walaubagaimanapun, memanglah kami berharap dapat rumah yang elok sebelum summer. Tak lama lagi siang akan lama. Kesian juga pada anak-anak. Kalau ada garden, dapat juga mereka main kat luar. Sekarang ni pun matahari pun dah mula terbit cepat. Pagi tadi, saya pun terkejut sebab matahari dah mencanak naik padahal baru pukul 7.30 pagi... Yelah, kami ni kan baru merasa, gayat lah sikit jadinya.

1 comments:

Anonymous said...

kalo cmtu,tido mlm kejap je la ek?x penin pale ke?