BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Thursday 19 February 2009

Cikgu oh Cikgu

Minggu ni, budak-budak semua cuti sekolah mid-term selama seminggu. Sekolah Sumayyah dah keluarkan surat mengatakan tiada kerja rumah. Tapinya bila ambil Sumayyah balik sekolah petang Khamis tu, setiap murid mendapat beberapa helaian kertas. Kata tiada kerja rumah, pelik betul. Terus Mrs Underwood, guru kelas Sumayyah menerangkan yang kertas-kertas tu adalah sebagai latihan tambahan semasa cuti sekolah. Masalahnya bukan empat lima keping tapi lebih dari sepuluh keping!!! Adusss. Yang peningnya, sayalah. Saya yang terpaksa menjadi cikgu cuti-cuti sekolah ni.

Malam tu, saya dah terus membelek satu-satu kerja rumah Sumayyah. Ada lebih dari 300 perkataan yang perlu dibaca. Sebaiknya kena lancar sebutan dan ejaan. Ada beberapa helaian kertas untuk karangan pendek. Ada gambar main bola, ada gambar pergi holiday, ada gambar dekat beach. Lepas tu ada beberapa helai kertas yang Mrs Underwood minta saya ajar Sumayyah untuk perkara routine macam cara-cara senaman, rutin nak tidur, menerangkan apa itu 4 musim. Tak lupa juga kertas sebutan a, b, c yang dari awal lagi kena belajar. Pening gak kepala. Macam mana nak mengajar ni. Tahu jelah, saya ni kalau bab mengajar memang surrender. Memang kena jadi Tarzan la gamaknya.
Tak sampai setengah jam saya mengajar, kepala saya dah berasap. Hangat je sebab Sumayyah tak dapat-dapat apa yang saya ajar. Tapi sebenarnya saya tahu, approach saya tak betul. Yelah kan... unsur-unsur kuasa veto digunapakai memang macam tu. Manalah si anak nak terikut apa kita ajar. Lima minit lepas tu saya minta rehat kejap, rasa panas je muka. Tu memang petanda tak baik bagi Sumayyah. Samada peha dia jadi mangsa atau suara Tarzan akan keluar. Baik saya rehat.

Tapi Sumayyah pandai juga ambil hati. Dia tahu saya berangin. Dia ambil storybook yang dia suka dan minta saya bacakan. Kira terusik juga hati ni. Maknanya dia ada minat nak belajar cuma saya ni je yang tak berapa pandai nak mengajar.
Sumayyah Sumayyah... Sian dia dapat Mama yang tak pandai mengajar. Pandai jerit ada la.


Sian kat Abbas. Dia pun beriya-iya nak belajar. Oleh kerana Mama dia tengah berasap, dapat baca buku Argos pun cukuplah.



Apa-apa pun saya memang tabik secukupnya kat cikgu ni. Macam mana lah satu cikgu boleh jaga lebih dari 30 murid dalam satu masa. Dapat pulak yang darjah satu. Lagi la pening kepala.

6 comments:

Anonymous said...

Ibu mithali, ibu sejati, tunjukkanlah kasih sayang sejati.

Anonymous said...

farhah ni ruza..
hehehe..setuju ngan respek pada cikgu2..
kita pun panas baran skit bab ngajar2 nih..tu yg berenti ngajar kt kisdar tu..xde kesabaran..

Ina & Beib said...

Betul la Far...kita memang serahkan pada cik abang je bab2 mengajar ni

Maz Al Eidrus said...

takpe na... ina kan penyabar orgnya... sapa cakap ina tak pandai ngajar... dulu masa kita sesama study group ok apa? lagipun dia kecik agi, ada semangat nak belajar pon dah cukup buat masa ni...

ina ingat tak maz salu buat cerita masa belajar ttg buat sabun dulu? masa 3rd year... klu belajar maz suka kaitkan ngan cerita dongeng... cer try test ;)

Ina & Beib said...

Brilliant idea... nanti kita try

Anonymous said...

dak kecik,mmg kene byk sabo..hem,ala mak teh lebih kurg ibu je..da bese kiteorg kene cubit..hhehe..mka teh wat r jadual blaja diaorg.so,diaorg alert time bile nak blaja..mst da prepare b4 kene soal..huhu