BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday 8 February 2009

Minggu yang Bosan

London teruk dilanda salji bermula dari Ahad lepas. Selama 20 tahun, kiranya tahun ini lah paling teruk dan dijangka mengalami winter paling lama. Bagi kami, inilah masanya peluang bermain salji. Kalau tidak, kena naik atas (Midland) atau Scotland. Di tempat saya, Yiewsley, kami berkesempatan bermain salji pada Isnin pagi. Malam sebelum tu salji dah mula turun dan langit pun kelihatan cerah. Terkejut juga bila bangun pagi tengok suasana yang memutih kat luar. Jiran-jiran saya juga tidak ketinggalan turut serta bermain salji. Mereka kata, dah lama sangat tak dapat pegang snow. Selalunya salji turun seperti hujan dan esoknya akan cair. Yang paling happy dah tentu anak-anak. Mereka belajar buat snowman dengan jiran. Sekolah Khaireen tutup 2 hari. Saya pun tak berani nak pergi school. Jalan sangat licin. Lagipun, bas pun takde. Semua public transport suspended.

Mula-mula tu memang la seronok. Masuk hari kedua, saya dah mula bosan. Bukan apa, kami tak boleh nak bergerak ke mana-mana. Sumayyah pun complain juga kenapa kami semua tidak keluar rumah. Selalunya dia tak lah boring. During weekdays, dia ke sekolah and weekend kami mesti akan keluar berjalan-jalan. Alhamdulillah hari Rabu, sekolah dah buka. Tak lah penat kami nak jawab soalan Sumayyah tu. Saya pun baru berkesempatan ke school untuk meeting group dan trial run lab.

Bila dengar berita, mereka predict sepanjang minggu akan snow and wet. Lagilah bertambah boring. Kalau tak boleh ke mana-mana sahaja, saya masih ok lagi. Ini ditambah pula dengan sejuk yang menyengat. Bertambah dasyhat masa snow mula mencair. Kekadang saya boleh menggigil walaupun dah berbaju tebal dan heater on.

Tapi syukurnya, bangun sahaja pagi Sabtu, tiada tanda-tanda salji turun. Sampaikan matahari menyinar sampai perit rasa bila terkena kulit. Elok benar la tu. Saya rasa cukup dah dengan pengalaman satu hari bersama snow yang lebat. Kesan jalan yang licin masih terasa sampai sekarang. Snow di badan kereta saya pun masih tak habis cair.

0 comments: