BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Monday 2 February 2009

Puteri sulung, Khaireen Sumayyah

Diam tak diam, anak sulung saya dah masuk 6 tahun semalam, 1 Februari 2009. Cepat betul masa berlalu. Masih ingat lagi semasa saya disahkan mengandung 7 minggu oleh doktor. Excited nya bukan main. Sebulan sebelum itu saya gugur. Alhamdulillah lah kandungan kecil lagi masa tu, 7 minggu. Tidaklah depress sangat.

Mengandungkan Sumayyah memang mencabar. Pertamanya, tiada pengalaman mengandung. Keduanya, saya morning sickness sepanjang mengandung 9 bulan. Untuk tiga bulan pertama, memang saya melepek terutama bangun pagi. Saya perlu makan dulu baru boleh berus gigi. Kadang-kadang saya kunyah chewing gum sahaja. Di office, saya tak boleh buat kerja langsung. Kerjanya keluar masuk tandas untuk muntah. Alhamdulillah boss faham. Air putih lagi lah, tak boleh telan langsung. Mesti air berwarna.

Bila masuk bulan keempat, saya dah bertambah baik cuma masih muntah. Saya dah boleh mula makan. Keinginan nak makan memang tinggi. Bukan tinggi sahaja, meluap-luap rasanya. Tapi selepas dua tiga suap sahaja terus keluar balik. Tension betul. Suami saya pun tension juga sebab tak pasal-pasal dia turut terlibat. Setiap kali sebelum tidur malam, saya mesti suruh suami mandi dulu. Saya tak boleh bau dia. Kesian dia. Bau nasi yang tengah menggelegak pun saya tak boleh.

Tapi yang bestnya, saya suka shopping. Kadang-kadang saya belanja RM10 sahaja, tapi puas betul rasanya. Tempat wajib adalah Mid Valley. Suami pun pening melayan saya. Alhamdulillah masa tu kami menyewa di Bandar Sri Putra. Makanya tidak lah jauh sangat nak naik KL. Selain tu, saya suka buat dessert dan kuih muih. Masa bulan puasa, saya boleh buat biskut raya sebanyak 8 jenis seorang diri. Sampai satu tahap, saya pernah buang satu perempat adunan biskut makmur sebab dah tak larat sangat nak menghabiskannya.

Saya dijangkakan bersalin pada 15 Februari 2003. Tapi pada 1 Februari, tanda bersalin dah ada. Ketika azan subuh, saya terjaga dan kain saya basah. Alhamdulillah ketika itu di rumah mak. Mak suruh saya relax, bersiap dan minum pagi. Mak kata, selalunya ada masa 24 jam dari masa air ketuban tu keluar. Selepas memohon maaf dengan mak dan abah, kami ke hospital. Dalam jam 10 pagi, doktor periksa bukaan dan masih 2 cm. Air ketuban pun belum pecah lagi, mungkin bocor sahaja. Saya dimasukkan ke dalam wad dan nurse meletakkan satu alat di perut untuk mendapatkan kadar contraction. Dalam jam 12.30 tengahari, doktor panggil saya untuk diperiksa setelah melihat alat tersebut.

"Ok Puan, ready to deliver. Dah buka 6cm."

Terkejut juga saya dengar sebab saya tak rasa sakit langsung. Alhamdulillah saya sempat makan sedikit sebelum itu. Suami menyorong saya ke labour room. Seram sejuk tak dapat dibayangkan. Sambil memaut tangan suami, saya memohon maaf berkali-kali. Sampai di labour room, nurse menyuruh suami tunggu di luar dan akan dipanggil apabila saya betul-betul nak bersalin. Kebetulan waktu itu pula, setiap katil di labour room penuh berisi.

Ketika nurse sibuk menyiapkan katil, saya memohon untuk ke tandas kerana rasa seperti nak buang air besar.

"Buang air besar? Relax dik oi. Kojap yo kojap. Lopaih katil ni siap adik baring sini dulu. Bila raso tak tahan sangat panggil akak. Akak gi dopan jap. "

Dalam sepuluh minit lepas tu, memang betul rasa sakit seperti nak melepas. Saya panggil kakak tadi. Sekejap sahaja, dah ada dua doktor dan 3 nurse di sekeliling saya. Alhamdulillah tidak sampai lima minit meneran dengan bantuan mereka, baby yang dinanti lahir. Baby girl, 2.94 kg tepat jam 1.34 petang. Syukur segalanya berjalan lancar dan tiada masalah. Cumanya suami saya tak sempat dipanggil. Kasihan dia. Sebelum itu, dia gementar tapi tiba-tiba sahaja dia nak temankan saya bersalin. Tapi nampaknya hajat dia tak kesempaian.


Walaupun dah 6 tahun berlalu, saya masih boleh ingat semuanya dengan penuh terperinci. Patutlah mak saya juga begitu. Kalau dulu saya tak faham kenapa mak selalu bercerita. Sekarang saya faham kenapa. Semoga Khaireen Sumayyah menjadi anak solehah dan insan berguna apabila besar nanti. Amin.


3 comments:

Anonymous said...

terharu nye dgr cte mummy sorg ni..bes x deliver baby?haha..er,pakteh bukan takot nak masok ke sebenarnye?kiteorg tggu kat luar labor room tu,pakteh mke cuak je.haha.x cakap ngan kiteorg pon.huh~

Ina & Beib said...

hihihi...mula2 takut, pastu tetiba jer nak masuk gak..last minute xde rezeki.. pakteh masuk time abbas, pastu terus jeran.. masa soffiya, pakteh teman masa makteh tengah sakit jer, bila nak bersalin pakteh kuar...hohoho

dealova said...

haha...
ok2...

p/s buat mayah;- mayah, time tecik2 dulu, mayah ikut prangai kakak ain, myb sbb kakak ain rapat ngn mama time mama ngndungkn mayah..
then, bile dah besar, baba ckp mayah ikut kklg pulak. suke tumpahkan air, pecahkn gelas, mcm2 ag la..alaa, kite comey sama2 kn.kn3...hehhehe...skrg kite dah becar sama2 kn mayah, kite dh jd anak dara yang cun melecun.hahaha....=p

mayah, i miz uuu...
well...as well as u abas, copia..makteh pkteh..lamo x gaduh.den kek mosir ni bdn cam nak menaik je, kata winter, peti ais pnnuh mknn.hahha...=p