BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday 24 February 2009

How to lose weight...

Rasa macam dah lama tak menulis di blog sendiri. Hati teringin sangat sebenarnya nak menulis tapi selalunya mesti sangkut kat tajuk. Tak tau apa topik nak tulis. Nak cerita pasal research rasanya belum sampai waktunya lagi. Masih menapak lagi. Tunggu la dalam dua tiga bulan lagi, barulah saya berani menulis pasal study. Bukan apa, sekurang-kurangnya boleh juga saya share experience dengan kawan-kawan. Lagipun memang banyak perkara yang boleh dikongsi. Time management, mood menulis, macam mana nak tackle supervisor, bergaul dengan international student as well as home student, macam-macam lah. Best juga tu kan topik tu. Nanti lah saya tulis.

Sekarang ni saya tengah pelik macam mana cik abang saya boleh turun 5 kg dalam masa 3 bulan dan saya pulak naik 2 kg! Masa datang sini akhir Oktober hari tu, berat dia dalam 75 kg dan saya 47 kg. Mula tu, dia yang perasan dulu. Ina, seluar abang dah longgar lah. Saya tak berapa perasan sangat berat badan dia dah mula menyusut. Lagipun macam pelik pula sebab masa winter ni lah ramai orang naik berat badan. Makan berselera, sejuk la katakan.

Balik dari school sebulan yang lalu, saya tengok dah ada weight scale. Beli kat Hospiece, dia kata. Apa lagi, suami saya menayang lah berat badan baru dia, 70 kg. Memang betul lah. Dan saya... 49 kg. Seram betul. Yelah, takut melampaui batas pulak berat tu. Buat masa ni, masih di tahap ideal (BMI - 20.9). Kira boleh berlapang dada la kan. Tapi kena jaga-jaga juga sebabnya saya memang tengah mempunyai selera yang tinggi. Kalau di Malaysia, suami selalu kata, "Alah Ina. Setakat mana la yang Ina makan. Manalah nak gemuk." Tapi kat sini, dia cakap, "Dari tadi isteri Abang ni asyik mengunyah jer." Adusss...

Bila tengok aktiviti harian cik abang saya, memanglah memberi kadar penyusutan yang tinggi. Aktiviti pagi, menghantar Sumayyah ke sekolah. Kiranya lebih separuh kalori minum pagi dah digunakan untuk itu. Kemudian, aktiviti browsing and blogging tanpa kudapan sehinggalah makan tengahari. Sambil tu, menguruskan makan minum Abbas dan Soffiya tanpa had. Soffiya pulak, selalunya memerlukan pengendalian tandas 2 kali sepanjang siang. Termasuk juga dengan aktiviti memasak. Kalau saya balik dari school lambat, sekali lagi ke sekolah untuk mengambil Sumayyah tapi kali ini dengan mengangkut dua orang budak baik tu!

Fuh... memang tak terkata pembuangan kalori untuk sehari tu. Tak cukup dengan kalori yang ada, nampaknya lemak-lemak di badan pun dah mula digunakan. Patutlah cik abang ku boleh susut. Yang saya pulak, sedang seronok makan. Saya tak boleh tengok tortilla chips dengan cookies terutama butter cookies. Waduh.. sedap bangat sih...

2 comments:

MOHD KHUBAIB DAN RUZALINA said...

he he he.kalau nak kurus rajin-rajinlah hantar anak ke sekolah(jalan kaki)

Anonymous said...

detail kot makteh nye description ni..hahaha!!
stalker ek?hihi
rlx r makteh..bmi baru 20.++..x samapi 21 pon..
my bmi is 23..ha..ideal sepanjang mase..he~